Käyntikortti luo identiteetin

  • Posted on: 26 February 2016
  • By: Mikko
Niinkin pieni asia, kuin käyntikortti voi olla ratkaiseva tekijä

Tässä blogipostauksessa on muutama sananen imagosta ja sen erottuvuudesta.

Kävi meinaan hassusti taannoin eräässä verkostoitumistapahtumassa. Olen silloin tällöin tekemisissä uusien yrittäjien kanssa ja tässä tapaamisessa heitä olikin runsaasti paikalla. Illan päätteeksi katselin keräämiäni ja saamiani käyntikortteja ja satuin huvikseni pistämään merkille, että kasasta löytyi ulkoasultaan täysin samanlainen käyntikortti, joka minulla jo oli. Ensimmäinen ajatus taisi olla, että tulikos sitä kahvi(konjakki) KAHVIhöyryissä napattua samalta kaverilta toinen kortti?

Eipä tuota tullut, nimittäin yritysten nimet ja yhteystiedot olivat erilaiset. Meinasin kuitenkin toisen jo hävittää, ennen kuin huomasin, että kyseessä on kuitenkin kaksi eri yritystä.

Miksi vaivaudun tästä kirjoittamaan? Siksi, että mielelläni opastan sekä kolleegoitani, että myös kilpailijoitani rakentamaan omaa brändiä alusta asti kuntoon. Siksi haluan kertoa jokaiselle miten tärkeää on erottuvuus ja miten pienistä asioista brändin ja imagon luominen on kiinni.

Valmiista pohjasta rakennettu käyntikortti ei tue yritysilmettä, sillä valmiista pohjasta rakennettuun käyntikorttiin on vaikeaa tai mahdotonta saada lisättyä tärkeimpiä mielikuvan luojia, eli logoa tai yrityksen graafista ilmettä. Käyntikortissa, jos jossain on mielestäni tärkeää kuvastaa yrityksen värimaailmaa, visuaalista ilmettä, sekä tietenkin tuoda oman yrityksen imagoa mm. logon avulla esille. Vain siten erottaudutaan kilpailijoista visuaalisesti.

Tässäkin tapauksessa, jos toimijat olisivat vielä samalla toimialalla, yhteydenotto käyntikortin perusteella olisi täysin arpapeliä. Varsinkin jos tapahtumasta muistikuvina sattuu olemaan pelkkää huurua ja katkeilevaa filmiä. Vaikka kyseessä onkin "vain" käyntikortti, sillä luodaan ensivaikutelma yrityksestä. Varsinkin verkostoitumistapahtumissa, missä tutustuminen jää hyvin lyhyeen ja kontaktointi muistuttaa pikadeittejä. Näille tilaisuuksille monesti ominaista on, että tapahtuman jälkeinen kontaktointi jää ensivaikutelman varaan, johon myös siis edustava ja bisneksenmukainen käyntikorttikin kuuluu.

Minkälainen on hyvä käyntikortti?

Saattanet miettiä, mikä tekee käyntikortista toimivan?
Ensin on suunniteltava, mitä käyntikortilla halutaan asiakkaille ja kontakteille viestittää. Halutaanko käyntikortista vain käyntikortti, vai voisiko se olla vaikka referenssi yrityksen tuottamasta palvelusta?

Hyvä käyntikortti tukee kaikelta osin yritysilmettä sekä vahvistaa mielikuvaa laadukkaasta yrityksestä. Jos et halua pisutella vastatuuleen, panosta näihin:

  • Materiaalin laatu
  • Yhtenäinen yrityksen muun graafisen ilmeen kanssa
  • Tietoa yrityksestä / yrityksen palveluista (kääntöpuoli tarjoaa loistavan ja usein hyödyntämättömän tilan)
  • Selkeä ulkoasu
  • Mieleenpainuvuus (kohokuviointi, QR-koodi jne.)

Jos kuuluisa ja väsynyt "veljen kummin kaima" on joskus tilannut käyntikortteja, kannattaa tuo tilaisuus passata ja ennemmin vaikka kvg

Lisää uusi kommentti

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
CAPTCHA
Tällä testaamme, että olet ihminen
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.